وبلاگ سیماران
رابط گرافیکی GUI

رابط گرافیکی GUI

آیا تا حالا کلمه GUI یا به زبان فارسی رابط کاربری گرافیکی را شنیده اید؟

شرکت سیماران که یکی از شرکت های پیشرو در تولید دربازکن های صوتی و تصویری می باشد با استفاده از این قابلیت باعث سهولت استفاده کاربران از محصولات خود شده است. شرکت سیماران با استفاده از نشانه های گرافیکی قرار گرفته شده بر روی صفحه نمایشگر تصویر، یک محیط مناسبی را برای تمامی کاربران خود، در هر سطح دانشی که هستند فراهم نموده است، این شرکت همواره تمام تلاش خود را نموده تا بتواند میان کاربران و محصولات خود تعامل برقرار نماید.

GUI چیست ؟

برای برقراری تعامل میان کاربر با ماشین (کامپیوتر)، از نوعی رابط گرافیکی به نام رابط کاربری گرافیکی یا Graphical User Interface استفاده می‌شود. GUI در واقع مجموعه‌ای از نشانه‌های گرافیکی نمایش داده شده بر روی یک نرم‌افزار است که در آن کاربر به جای تایپ فرمان‌های بلند و پیچیده، با اشاره بر نمایش های تصویری بر روی صفحه تصویر، برنامه‌ها یا فرمان‌های گوناگون را انتخاب می‌کند. به عبارتی ساده‌تر، یک محیط گرافیکی که نرم‌افزارهای رایانه، برای راهنمایی انسان بکار می‌گیرند رابط کاربری گرافیکی نامیده می‌شود. این نما، چگونگیِ روش کاربریِ رایانه را، توسط انسان، بهبود می‌بخشد و روشی گرافیکی برای نمایش نرم‌افزار سیستم‌عامل رایانه، به کاربرانش می باشد. در رایانه‌های قدیمی‌تر، این نما، مجموعه‌ای از نشان‌های تایپی نشان داده شده بر روی صفحه نمایشگر بود اما در رایانه‌های امروزی نمای گرافیکی کاربری مجموعه‌ای از نشان‌ها و پس زمینه‌ها و کلیدهایی زیبا و رنگین، برای بهبود رابطه انسان و ماشین در راستای بهبود کاربری کارایی بهتر است.

این رابط کاربری، شامل نمایه‌های گرافیکی مثل دکمه‌ها، آیکون‌ها و تعاملات قابل انجام با کمک این آیکون‌ها است در واقع به جای نوشتن متن‌ یا کدهای فرمان، از رابط کاربری گرافیکی استفاده می‌شود. در اینجا فرمان‌های پیچیده به صورت نشانگر و آیکون درآمده است یعنی به راحتی می توان بر روی آیکون‌های موردنظر کلیک کرده و بعد از آن آیکون مد نظرتان می‌تواند فعالیت خود را شروع نماید در واقع رابط کاربری گرافیکی، زبان کاربر را در قالب فرمان یک خطی، یک کلیک یا دو کلیک به زبان کامپیوتر ترجمه می‌کند حالا کامپیوتر این زبان ترجمه شده را می‌فهمد و به آن پاسخ می‌دهد، پس به طور خلاصه می توان گفت : رابط کاربری گرافیکی یا واسط کاربری گرافیکی یا همانGUI  نوعی رابط کاربری است که شامل المان های گرافیکی نظیر آیکون ها، دکمه ها، منو ها و ... می باشد تا کاربر بتواند به کمک آنها با دستگاه های الکترونیکی تعامل برقرار نماید و عملیات مورد نظر را انجام دهد این رابط از پنجره ها، آیکون ها، و منوها برای انتقال دستوراتی نظیر باز کردن، حذف کردن، و جابجایی فایل ها استفاده میکند.

مزایای رابط کاربری گرافیکی :

مزیت اصلی این رابط گرافیکی این است که همه افراد در همه سطح دانشی که دارند از مبتدی تا پیشرفته برای باز کردن فایل و منو ها، انتقال فایل ها وبه جای استفاده از خط فرمان، از این رابط گرافیکی ساده به راحتی می توانند استفاده کنند.

رابط های گرافیکی GUI بازخورد فوری دارند به طور مثال می توان با کلیک روی آیکون برنامه ، باز شدن آن را در زمان واقعی مشاهده کرد.

معایب رابط گرافیکی یا GUI چیست؟

به دلیل این که عناصر به صورت گرافیکی است نه به صورت متن، این رابط دارای قدرت پردازش خیلی زیادی نسبت به رابط خط فرمان دارد به علاوه این که شاید کاربران پیشرفته رابط گرافیکی را رابط خسته کننده ای بدانند.

کاربر چگونه با GUI تعامل میکند؟

کاربران برای تعامل و استفاده از جنبه های مختلف GUI از دستگاه های نشانه گر نظیر موس استفاده می کنند. اما این امکان وجود دارد تا کاربران با کیبورد و دیگر دستگاه های ورودی با GUI تعامل برقرار کنند.

همه سیستم عامل هایی مثل  Windows،Mac،iOS و Android رابط گرافیکی مختص خودشان را دارند که با کلیک کردن روی آیکون ها میتوان عملیاتی مثل مشاهده کردن منو، باز کردن برنامه ها و … انجام داد.

رابط گرافیکی GUI در برابر CLI

رابط های گرافیکی برای غلبه کردن بر مشکلاتی که در رابط خط فرمان وجود داشت شکل گرفتند، در رابط خط فرمان داده ها و دستورات فقط با استفاده از صفحه کلید باید در محیط متنی تایپ شوند با شکل گرفتن رابط های گرافیکی مشکلاتی مثل تایپ کردن اشتباه دستورات، زمان زیاد بردن برای تعامل داشتن با دستگاه، پیچیدگی زیاد و نیاز داشتن به دقت و تخصص بیشتر در رابط خط فرمان حل شد علاوه بر این جذابیت محیط کاربری رایانه با تحول زیادی رو به رو شد که داشتن تعامل با برنامه های کامپیوتری برای کاربرهای های خیلی بهتر از قبل شد.

بر خلاف یک سیستم عامل خط فرمان یا CLI، استفاده و یادگیری از این رابط  های گرافیکی خیلی ساده تر است زیرا دستورات لازم نیست که ذخیره شوند و کاربران به دانش زبان های برنامه نیاز ندارند. معمولا، کاربر با استفاده از یک دستگاه اشاره‌ گر، مثل ماوس برای تعامل و استفاده از جنبه‌های بیشتر رابط ‌گرافیکی کاربری استفاده می‌کند. با این حال، امکان برقراری ارتباط با GUI با استفاده از یک صفحه‌کلید یا سایر دستگاه‌های ورودی دیگر نیز وجود دارد.

شرکت سیماران نیز از این فناوری در طراحی و تولید محصولات خود بی بهره نبوده که همین امر باعث سهولت ارتباط بین کاربر و دستگاه شده است این شرکت با فراهم نمودن یک محیط گرافیکی با اشکال و رنگ ها باعث جذابیت محصولات خود شده و تمامی کاربران بدون داشتن دانش براحتی می توانند از منوها و قابلیت های این محصولات استفاده نمایند.


مطالب مرتبط در این دسته بندی
دیدگاه های ثبت شده (0)
دیدگاهتان را بنویسید