وبلاگ سیماران
آشنایی با RFID و عملکرد آن

آشنایی با RFID و عملکرد آن

RFID چيست ؟

امروزه ضرورت شناسايی خودکار عناصر و جمع آوری داده مرتبط به آنان بدون نياز به دخالت انسان جهت ورود اطلاعات در بسياری از عرصه های صنعتی، علمی، خدماتی و اجتماعی احساس می شود. در پاسخ به اين نياز تاکنون فناوری های متعددی طراحی و پياده سازی شده است.
به مجموعه ای از فناوری ها که از آنان برای شناسايی اشياء، انسان و حیوانات توسط ماشين استفاده می گردد، شناسايی خودکار و يا به اختصار Auto ID  گفته می شود. هدف اکثر سيستم های شناسايی خودکار، افزایش کارآيی، کاهش خطاء ورود اطلاعات و آزاد سازی زمان کارکنان برای انجام کارهای مهم تر نظیر سرویس دهی بهتر به مشتریان است.
تاکنون فناوری های مختلفی به منظور شناسايی خودکار طراحی و پياده سازی شده است. کدهای ميله ای، کارت های هوشمند، تشخیص صدا، برخی فناوری های بيومتريک، OCR ( برگرفته شده از optical character recognition ) و RFID ( برگرفته شده از radio frequency identification ) نمونه هايی در اين زمينه می باشند.
در ادامه با فناوری RFID بيشتر آشنا خواهیم شد.

آشنايی اولیه با فناوری RFID
اجازه دهيد برای آشنايی بيشتر با فناوری RFID چندین تعريف از آن را با یکدیگر مرور نمائيم :

  • RFID با استفاده از ارتباطات مبتنی بر فرکانس های راديويی امکان شناسايی خودکار، رديابی و مديریت اشياء، انسان و حيوانات را فراهم می نماید . عملکرد RFID وابسته به دو دستگاه تگ و  کدخوان است که جهت برقراری ارتباط بين يکديگر از امواج راديويی استفاده می نمایند . 
     

  • به مجموعه ای از فناوری ها که در آنان برای شناسايی خودکار افراد و اشياء از امواج راديويی استفاده می گردد، RFID گفته می شود. از روش های مختلفی برای شناسايی افراد و اشياء استفاده می شود. ذخيره شماره سريال منتسب به يک فرد و يا شی درون یک ريزتراشه که به آن یک آنتن متصل شده است ، يکی از متداولترین روش های شناسايی خودکار است .
    به تلفيق تراشه و آنتن، تگ RFID و يا فرستنده خودکار RFID گفته می شود. تراشه به کمک آنتن تعبيه شده، اطلاعات لازم جهت شناسايی آيتم مورد نظر را برای يک کدخوان ارسال می نماید. کدخوان امواج راديويی برگردانده شده از تگ RFID را به اطلاعات ديجيتال تبدیل می نماید تا در ادامه، امکان ارسال داده برای کامپيوتر و پردازش آن فراهم گردد.
     

  •   RFID يک پلت فرم مهم جهت شناسايی اشياء ، جمع آوری داده و مديريت اشياء را ارائه می نماید . پلت فرم فوق مشتمل بر مجموعه ای از فناوری های حامل داده و محصولاتی است که به مبادله داده بین حامل و يک سيستم مديريت اطلاعات از طریق یک لینک فرکانس راديويی کمک می نماید .  تگ های RFID با استفاده از يک فرکانس و بر اساس نياز سيستم ( محدوده خواندن و محيط )، پياده سازی می گردند. تگ ها به صورت فعال ( به همراه يک باطری ) و یا غيرفعال ( بدون باطری ) پياده سازی می شوند. تگ های غيرفعال، توان لازم جهت انجام عمليات را از ميدان توليد شده توسط کدخوان می گيرند .
    کدخوان RFID ، معمولا" به یک کامپيوتر متصل می شود و دارای نقشی مشابه با یک اسکنر کد میله ای است. مسئوليت برقراری ارتباط لازم بين سيستم اطلاعاتی و تگ های RFID برعهده کدخوان RFID است.

          شکل زیر، یک نمونه تگ RFID را نشان می دهد .

 


مطالب مرتبط در این دسته بندی
دیدگاه های ثبت شده (0)
دیدگاهتان را بنویسید