وبلاگ سیماران
تشخیص و شناسایی چهره در دوربین های مداربسته سیماران

تشخیص و شناسایی چهره در دوربین های مداربسته سیماران

تشخیص و شناسایی چهره  (Face Detection & Recognition) 

دوربین های تحت شبکه سیماران (IPC-FR), از چهره فرد یا افراد مورد نظر عکس گرفته و در بایگانی دستگاه های ضبط NVR-FR)) ذخیره می کنند و شما می توانید بدون آنکه نیاز به جستجو در فیلم های ذخیره شده داشته باشید به تمامی تصاویر به همراه سایر جزئیات اعم از روز و ساعت ورود افراد دسترسی داشته باشید. در ادامه جهت آشنایی بیشتر با قابلیت های تشخیص چهره و شناسایی آن توضیحاتی ارائه شده است.

NVR : SM-NH1628-FR , SM-NH32412-FR , SM-NH32812-FR

Face Detection & Recognition

تشخیص چهره : این فناوری با بهره گیری از هوش مصنوعی اقدام به تجزیه و تحلیل و سپس تأیید هویت چهره در عکس یا فیلم می کند. در حالی که بسیاری از مردم با تشخیص چهره صرفاً به عنوان راهی برای باز کردن قفل گوشی یا مرتب‌سازی عکس‌هایشان تعامل دارند، نحوه استفاده شرکت‌ها و دولت‌ها از آن تأثیر بسیار بیشتری بر زندگی مردم خواهد داشت.

بسیاری از افراد, به ندرت از عملکرد صحیح تشخیص چهره مطلع هستند. این فناوری یکی از قدرتمندترین ابزارهای نظارتی است که تاکنون ساخته شده است. به دلیل استفاده از الگوریتم های خصوصی در تشخیص چهره، معمولاً این تکنولوژی با همدیگر تفاوت دارند اما می توان به صورت کلی پردازش این تکنولوژی را به 3 بخش تقسیم کرد : 1- تشخیص چهره (Detection) 2- آنالیز(Analysis) 3- شناسایی چهره(Recognition)

تشخیص چهره (Detection): پروسه ای است که در آن صورت افراد را در تصاویر تشخیص می دهد. اگر تا به حال از دوربینی استفاده کرده باشید که توانایی تشخیص چهره را دارا بوده در هنگام فوکوس خودکار مطمناً این قابلیت را در عمل مشاهده نموده اید.

Detection

آنالیز (Analysis) : مرحله ای است که در آن اجزای صورت تشخیص داده می شود، معمولاً با اندازه گیری فاصله چشم ها، شکل چانه یا فاصله بین بینی و لب ، سپس طبق دستور عمل به رشته اعداد یا نقاط تبدیل شده و در دیتابیس ذخیره می گردد. اگرچه آنالیز چهره ممکن است دچار اشتباهاتی گردد اما تا حدود زیادی قابل اتکا می باشد.

Analysis

شناسایی چهره(Recognition)  : مرحله آخر در این تکنولوژی است که در جهت تأیید هویت یک فرد در تصویر می باشد.

Recognition

مراحل تشخیص چهره با یک الگوریتم شروع می شود که یاد می گیرد صورت یک فرد چگونه است. معمولاً طراحان الگوریتم این کار را با تمرین کردن بر روی عکس هایی که شامل چهره افراد است انجام می دهند. اگر شما عکس های زیادی را داشته باشید و برای طراحی الگوریتم بر روی آن تمرین نمایید مطمناً بعد از مدتی شما می توانید الگوریتمی را طراحی کنید که چهره افراد را از هم متمایز کند. حال مرحله بعد یک الگوریتم برای آنالیز و بعد از آن برای شناسایی چهره را طراحی نمایید. به همین ترتیب شما می توانید یک سیستم کامل Face Detection را داشته باشید.

کاربردهای فناوری تشخیص چهره

نرمافزار تشخیص چهره دارای کاربردهای گوناگونی است، اما مرسوم‌ترین کاربرد آن برای اهداف امنیتی و مراجع قضایی است. فرودگاه‌ها از نرم‌افزار تشخیص چهره برای جستجوی چهره افراد تبهکار و همین طور مقایسه تصاویر گذرنامه با چهره افراد برای تاًیید هویت استفاده می‌کنند. به صورت خلاصه چند مورد استفاده از تشخیص چهره را معرفی می کنیم :

1. کاربرد تشخیص چهره در موبایل‌های هوشمند

رایجترین کاربرد تشخیص چهره همان قفل موبایل است که از ویژگی‌های بیومتریک شما برای احراز هویت تصویری استفاده می‌کند. هویت تصویری شما می‌تواند اثر انگشت، چهره و حتی رنگ عنبیه چشم باشد. این قابلیت بخصوص و تمام‌ عیار باعث می‌شود که بعد از به سرقت رفتن موبایل، اطلاعات در دسترس سایر افراد قرار نگیرد. به همین خاطر می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین کاربردهای تشخیص چهره در موبایل‌های هوشمند، محافظت از تمام اطلاعاتی است که هر فرد دارد.

Recognition

2. کاربرد تشخیص چهره در شناسایی افراد

شناسایی افراد در محیط‌ های شلوغ، کار سخت و دشواری به نظر می‌رسید که با ظهور فناوری تشخیص چهره، آسان‌تر شد. به طوری که با کاربرد تشخیص چهره می‌توان چهره افراد گمشده را به راحتی و در هر زمانی، توسط سیستم‌های دیجیتال ارزیابی کرد. در نهایت، فرآیند تطبیق عکس فرد با چهره فرد گمشده به سرعت انجام خواهد شد.
غیر از این مورد، قابلیت شناسایی افراد در شبکه‌های اجتماعی به واسطه تشخیص چهره هوش مصنوعی امکان پذیر شد. برای نمونه بعد از به اشتراک گذاری تصاویر در فیسبوک، شاهد پیشنهادات متعددی برای تگ کردن شبیه‌ترین فرد در تصاویر هستید.

Face Detection & Recognition

3. کاربرد تشخیص چهره در سرویس‌های امنیتی

سرویس‌های امنیتی از بهترین راهکار یعنی فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند تا بتوانند عبور افراد را به طور کامل رصد کنند. از آنجایی که سازوکار هوش مصنوعی به درک و تحلیل انسان شبیه‌تر میشود، احتمال وجود خطا در تشخیص سرویس‌های امنیتی به صفر خواهد رسید.
یکی از سرویس‌های امنیتی، سیستم حضور و غیاب است. انجام حضور و غیاب افراد در محیط‌های تجاری، مدرسه‌ها و سایر مکان‌های آموزشی، یکی دیگر از کاربردهای تشخیص چهره است. مزایای منحصربه‌فرد فناوری تشخیص چهره و هوش مصنوعی تا حد زیادی گسترش یافته است. امروزه شاهد، دستگاه‌های حضور و غیاب آنلاین هستیم. از مزایای این کاربرد می‌توان به کاهش چشم‌گیر زمان، ثبت دقیق و لحظه‌ای و اتوماتیک شدن تمامی فرآیندهای آموزش اشاره کرد.
سرویس امنیتی می‌تواند همان درب ورودی خانه شما باشد که بدون استفاده از کلید و تنها با اثر انگشت خود، وارد خانه می‌شوید.

5. کاربرد تشخیص چهره در تأیید هویت افراد

هویت افراد در پایگاه داده‌ای که در کنار فناوری تشخیص چهره وجود دارد. به کسب و کارها کمک می‌کند تا بتوانند هویت افراد را بدون نیاز به حضور آن‌ها تشخیص بدهند. البته در گذشته، تنها از اثر اسکن انگشت دست برای تأیید اطلاعات هویت افراد حقیقی در سیستم بانکداری مانند خودپردازها استفاده می‌شد. در حال حاضر هم از سیستم تشخیص افراد استفاده می‌کنند. تا تمامی اطلاعات حساب فرد تنها با استفاده از ثبت چهره و سایر خصوصیات بیومتریک انجام شود. در این صورت، می‌توان گفت که بسیاری از مشاغل به ناچار از این سیستم قدرتمند استفاده می‌کنند که کاهش نیروهای انسانی را به همراه خواهد داشت.

 

 


مطالب مرتبط در این دسته بندی
دیدگاه های ثبت شده (0)
دیدگاهتان را بنویسید