وبلاگ سیماران
مکانیزم های بهبود تصویر ( AWB - AGC - SMART IR )

مکانیزم های بهبود تصویر ( AWB - AGC - SMART IR )

AWB در دوربین مداربسته چیست ؟

AWB مخفف "Auto White Balance" می باشد و همانگونه از اسم آن پیداست یک مکانیزم بهبود تصویر می باشد که میزان نور سفید در تصویر را متعادل می کند و در حضور منابع نوری مختلف رنگ های غیرطبیعی و غیر واقعی را حذف می کند و تصویری با رنگ های طبیعی را ارائه می دهد.

AWB چه کاربردی دارد؟

چشم انسان دارای قابلیت های گسترده ای است. هنگامی که در معرض منابع نوری مختلفی قرار دارید چشم شما می تواند به خوبی با محیط تطابق پیدا کرده و نور سفید را به خوبی تجزیه کند و در نتیجه رنگ هایی واقعی و طبیعی را نمایش دهد. اما طبیعتا این قابلیت در دوربین های مداربسته وجود ندارد و این دستگاه ها اغلب در تشخیص و تجزیه رنگ سفید دچار مشکلاتی می شوند. به خصوص اگر تصویر با یک رنگ غالب احاطه شده باشد و یا اینکه هیچ نور سفیدی با منبع طبیعی در محیط وجود نداشته باشد. نتیجه آن بدست آمدن تصاویری با کیفیت کم در ارائه رنگ های طبیعی است همچنین گاهی به دلیل این کاستی باعث به وجود آمدن رنگ های دیگر مانند سبز، نارنجی و آبی در زمینه تصویر می گردد. اما با وجود قابلیت AWB این مشکل رفع می گردد.

Auto White Balance

AGC در دوربین مداربسته چیست؟

AGC مخفف "Automatic Gain Control" می باشد و یک مکانیزم بهبود تصویر است که هنگامی که نور پایین تر از سطح مشخصی باشد این مکانیزم به طور خودکار شروع به تقویت سیگنال تصویر می کند و کمبود نور جبران می شود.

AGC چه کاربردی دارد؟

با روشن کردن مکانیزم AGC در دوربین های سیماران زمانی که نور محیط کم می شود این مکانیزم از طریق تقویت الکترونیکی سیگنال تصویر، تصاویر را پر نورتر نشان می دهد ، البته این تقویت الکترونیکی یک عیب بزرگ نیز دارد و آن به وجود آمدن نویز الکترونیکی (دانه های ریز و رنگی) در تصویر است  هرچه میزان تقویت تصاویر بیشتر باشد میزان نویز الکترونیکی نیز بیشتر خواهد بود.

Automatic Gain Control

SMART IR در دوربین مداربسته چیست؟

این مکانیزم تصویر با استفاده از تنظیم داینامیک ، شدت نور دهی IR ها را به گونه ای تنظیم میکند که اجسام صرف نظر از این که در چه فاصله ای (بسته به متراژ IR) از دوربین هستند تصویر واضحی را ارائه می دهد.

SMART IR چه کاربردی دارد؟

در شرایط نوری خاص که IR های دوربین مداربسته سیماران روشن می شود و با توجه به این که این IR ها معمولا برای متراژهای 20 الی 50 متر طراحی شده اند ، این قدرت نوری زیاد باعث می شود که اجسامی که در فاصله نزدیک قرار دارند بسیار پر نور به نظر برسند و تصویر واضحی را ارائه نمی دهد. مکانیزم SMART IR باعث می شود زمانی که شخص یا اشیا به دوربین نزدیک می شود قدرت IR را کاهش و با دور شدن از دوربین قدرت IR ها افزایش می یابد.

SMART IR


مطالب مرتبط در این دسته بندی
دیدگاه های ثبت شده (0)
دیدگاهتان را بنویسید